


22
The Media’s Failure: 

a Refl ection on the Rwanda Genocide
Richard Dowden 

In their article ‘Britannia waived the rules’ in the January 2004 issue of African
Affairs, Linda Melvern and Paul Williams argue that during the Rwanda 
genocide: ‘Britain and other great powers signalled their intention to let the 
killers conduct their grisly business unimpeded’ (Melvern and Williams 2004). 
They point out that while members of  the United Nations (UN) Security 
Council may not have recognized that genocide was taking place, they were 
aware that hundreds of thousands of people were being killed when they decided 
to withdraw the UN peacekeepers. They accuse the British government of a 
‘deliberately misconceived version’ of what was happening in Rwanda and a 
‘wilful neglect of its obligations under the genocide convention.’

With hindsight, it is obvious that the world’s political leaders and opinion 
formers failed Rwanda in 1994. Bill Clinton, then United States president, and 
Madeleine Albright, his representative at the UN and later Secretary of State, 
have recognized this and expressed regret for their part in withdrawing the UN 
force from Rwanda as the genocide started. Their British equivalents, John 
Major, then prime minister, Douglas Hurd, foreign secretary, and Baroness 
Lynda Chalker, the minister for Africa, have been less forthright. At the time, no 
one resigned and nobody’s career has been damaged by the failure in Rwanda. 
Indeed, the pivotal player at the UN at the time, Kofi  Annan, undersecretary 
general for peacekeeping, who dealt with the dispatches from the UN force 
commander in Kigali, later became secretary general. Annan’s deputy and 
successor at peacekeeping, Syed Iqbal Riza, was later to serve as Annan’s chef 
de cabinet.

The aim of this commentary is not to pass judgement on these players, but to 
try to recall the thinking of the time and revisit the context in which decisions 
about Rwanda and Africa were made. Because the genocide in Rwanda itself  
has challenged assumptions and changed perspectives, it requires a mental 
repositioning that goes further than asking who knew what when. I begin 
with my own experience as a journalist covering Africa at the time, then go 
on to examine some of the early coverage of the genocide that appeared in 
Britain’s press. 

 248 

This paper fi rst appeared in African Affairs, volume 103, number 411, April 2004.



A REFLECTION ON THE RWANDA GENOCIDE 249

In 1994, I was Africa editor for the Independent. I had been in Kigali briefl y 
in January that year on my way to Zaire, as Congo was then called. All the 
diplomats, politicians and aid workers I spoke to in Kigali talked about the fragile 
but functioning Arusha peace accords, the complex power-sharing agreement 
between the Tutsi-led Rwandan Patriotic Front (RPF), the Habyarimana 
government and several small political parties. After two years of bitter fi ghting 
and heavy negotiations, an agreement had at last been reached and signed. 
The delicate and dangerous task of implementation was then reaching its fi nal 
stages. Only one person in Kigali had warned me that there could be genocide: 
Philippe Gaillard of the International Committee of the Red Cross. He told me 
that militias were being armed by the government and that plans were being 
laid to promote mass killings of Tutsis throughout the country. 

I thought long and hard about writing a story called ‘Genocide looms in 
Rwanda.’ It might have made the front page – the aspiration of every journalist 
– but I had only one source. Everyone else I spoke to talked up the Arusha 
peace process. I did not sense anything sinister on the streets of  Kigali that 
might have made me skeptical. And, as the world-weary diplomats said, the 
worst that would happen if  the accord did not work would be another round of 
fi ghting. I had not been in Kigali long enough to make a judgement or doubt 
my interlocutors, so to write a sensational story about impending genocide 
would have been dishonest and irresponsible. It might even prompt genocide. 
I put down my pen and went off  to eastern Congo. 

On 6 April, I was packing my bag for South Africa to cover the impending 
election when the Independent’s foreign editor, Harvey Morris, called to tell me 
about the plane crash that had killed President Juvénal Habyarimana. After 
some discussion, we agreed that I should continue to South Africa but watch 
developments in Rwanda. I wrote a background article and caught the plane to 
Johannesburg. For the next three weeks the newspaper carried agency reports 
on Rwanda. As the South African polls closed, I fl ew to Kampala to try to fi nd 
out what was happening in Rwanda. 

Getting to the action was not easy. There were no fl ights to Kigali or anywhere 
else in the country. The route from Zaire in the west was impossible as President 
Mobutu Sese Seko did not allow journalists into the country except by special 
invitation. To try to get in from the south through Burundi might be impossible 
and dangerous, as that country too had been destabilized by the death of its 
president. The other viable routes were through Tanzania to southeastern 
Rwanda – a journey of at least three days, or across the Uganda border, which 
was offi cially closed. However, the World Food Programme (WFP) was running 
a cross-border feeding operation to eastern Rwanda, encouraged by the RPF, 
which controlled the border on the Rwandan side. 

The WFP lent me a vehicle and a driver and we drove into Rwanda. Once 
inside, the RPF took over and kept us waiting near the border for a couple of 
days. Eventually, the RPF gave me a guide and bodyguard and, on 2 May, we 
drove down through Rwanda to the Kagera River on the Tanzanian border. 
I learned later that the best road from Uganda into the northeast was being 



250 INTERNATIONAL MEDIA COVERAGE OF THE GENOCIDE

used for military supplies, something that neither the RPF nor the Ugandan 
government wanted outsiders to see. We, therefore, had to take ill-maintained 
dirt roads.

The country was almost completely deserted. Africa’s roads, especially in a 
crowded country like Rwanda, are usually dotted with pickup trucks, walkers 
and cyclists. In two days of driving, we saw no more than a dozen people. The 
Kagera River carried scores of bloated dead bodies downstream. At the rate I 
saw them – one every four or fi ve minutes – I estimated that hundreds of people 
were being killed every day further upstream. It was hard to get close enough 
to see the cause of death, but some seemed to have their hands tied. 

From there we drove across to the refugee camps on the Tanzania side, leaving 
our RPF guide and guard in Rwanda. Here thousands of Hutus who had fl ed 
eastern Rwanda told us that RPF Tutsis were murdering Hutus and they had 
come across the border to escape. Some journalists bought this story at face 
value. Although we had seen few people on the way, I had seen no evidence 
of killing and little sign of destruction and I did not believe it. My instincts 
were confi rmed when two people separately drew me aside and whispered that 
what I was being told was untrue. I found them convincing. They were clearly 
frightened but desperate to tell their story. They said that it was these refugees 
who had done the killing and they had fl ed to escape RPF revenge.

On the way back, I saw some of the massacre sites that have been extensively 
reported and recorded. Then we turned west to Kigali and joined the RPF 
front line in the hills overlooking the city from the northeast. From a distance 
it looked peaceful. It was impossible to know what was happening there. 

It was also impossible to get the story out without leaving Rwanda. Telephones 
did not work and mobile phones did not reach that far in those days. To send 
reports back to the newspaper meant going all the way back to Uganda, another 
day’s journey on roads where you had to drive permanently in second gear. 
Once out, it might be impossible to get back in again as the WFP vehicle had 
to go back to Kampala and no other vehicles were available. 

I should also add that it was diffi cult for me to fi nd words to describe what 
was happening. I had covered nearly 20 wars, but the usual clichés of death and 
destruction mocked Rwanda’s horrors. I could fi nd no new words to describe 
what I was seeing. Furthermore, all the usual human and journalistic instincts 
to tell an important story to the world shrivelled in the face of  what I was 
seeing and hearing. I began my main report with the words: ‘I do not want to 
tell you what I saw today….’ Why should my aged parents be presented with 
this vision of hell at their breakfast table? How could I tell my wife what I had 
seen and smelled? And what of my children as they got ready for school? What 
if  they caught a glimpse of it? Why should anyone at all need to be told these 
things? I have spoken to other journalists who were there at the time and they 
recall similar feelings. 

My own notebooks and reports of  that period and other reports in the 
British press give some insight into what the world thought at the time and how 
they perceived events in Rwanda. Certainly few people thought that the plane 
crash that killed President Juvénal Habyarimana of  Rwanda and President 



A REFLECTION ON THE RWANDA GENOCIDE 251

Cyprien Ntaryamira of  Burundi would trigger one of  the worst genocides 
of the twentieth century. Although the disarming and murder of the Belgian 
paratroopers, part of  the UN force, and the open killings in the streets of 
Kigali, the capital, began the next day, these events were not interpreted as a 
spur to international action. On the contrary they instigated withdrawal. The 
reasons for this lie in the failure to understand what was happening in Rwanda 
at the time and that failure has much to do with the importance – or lack of it 
– that outsiders gave to Africa, the way in which they thought of Africa and 
the language they used to describe it.

Rwanda simply wasn’t important enough. To British editors, it was a small 
country far away in a continent that rarely hit the headlines. The words Hutu 
and Tutsi sounded funny, hardly names that an ambitious news editor or desk 
offi cer would want to draw to the attention of  a busy boss and claim that 
they were of immediate and vital importance. Within a few days of the plane 
crash, The Times ran several articles about what it obviously considered an 
angle to interest its readers: the fate of the Rwandan guerrillas. Being a former 
Belgian colony and Francophone, it was of little interest to the Foreign Offi ce, 
which had been forced to cut its staffi ng levels in Africa in the 1980s and early 
1990s. Rwanda was not a country that had historical or commercial links with 
Britain and Britain had no diplomatic representation there. In London, as the 
crisis developed, Douglas Hurd’s staffers were reduced to telling the foreign 
secretary what they had seen on CNN that day. This was Britain’s main source 
of information about what was happening on the ground. 

On 7 April, all major newspapers reported the plane crash that killed the 
presidents and followed it with reports of the murder of the Belgian soldiers and 
then the evacuation of foreigners. There was little attempt to analyze Rwanda’s 
politics beyond the fact there had been a civil war that had been frozen by the 
Arusha accords. For most newspapers, the foreign story of the moment was 
Bosnia and its coverage was already stretching budgets and staffi ng levels. 

Furthermore, on 27 April, South Africans were to vote in the country’s fi rst 
democratic elections. That would mark the end of apartheid. The implications 
for Africa and black people throughout the world were immeasurable. This was 
clearly going to be a momentous event in itself, but at the time, many Western 
commentators were also predicting a ghastly bloodbath in South Africa. They 
said that the African National Congress (ANC) would break its promises 
and begin a campaign of  murder and destabilization. Others, observing the 
continuing violence in KwaZulu-Natal, predicted a tribal confl ict between Xhosa 
and Zulu. Mangosuthu Buthelezi, the leader of the Zulu Inkatha movement, 
had not signed up to the national deal, and more and more people were dying 
in the gang warfare between Inkatha gangs and the ANC. 

In the end, Buthelezi signed the agreement days before the election, the voting 
was vast and peaceful and the miracle was completed by the saintly wisdom and 
demeanour of Nelson Mandela. The expectations of journalists who headed 
en masse for Durban in search of a bloodbath, were not fulfi lled. As a result 
they missed the worst bloodbath of all. 



252 INTERNATIONAL MEDIA COVERAGE OF THE GENOCIDE

This group of journalists included most of the stringers for the world’s press 
based in Nairobi who usually covered East Africa. Normally, they would have 
been in Rwanda on the next fl ight, but the world’s press could not apparently 
cover more than one Africa story at a time. Some did not even try. The Financial 
Times of  London, always squeamish about stories that involve blood but not 
business, did not send its Nairobi correspondent to South Africa, but nor was 
she sent to Rwanda for more than a week after the country collapsed. 

Burundi, Rwanda’s neighbour and twin, offered more evidence that the 
world would not be moved by Rwanda’s plight. The previous autumn, the fi rst 
democratically elected president of  Burundi, Melchior Ndadaye, had been 
murdered. He was the country’s fi rst Hutu president and his death was followed 
by the massacre of at least 50,000 people (FIDH 1995). Some said it was fi ve 
times that number. According to the Commission Internationale, Hutus and 
Tutsis were killed in about equal numbers. Reviewing the report, Professor 
René Lemarchand wrote:

A blind rage suddenly seized Frodebu militants and peasants alike in almost 
every province, and they killed every Tutsi in sight … the picture that emerges 
is one of unadulterated savagery. In one commune after another, scores of 
men, women and children were hacked to pieces with machetes, speared or 
clubbed to death, or doused with kerosene and burned alive. Of the active 
involvement of some communal and provincial authorities in the massacres, 
there can be no doubt … From all appearances, however, little prodding was 
needed for the crowds to heed their incitements. (Lemarchand 1995) 

Not a single staff  journalist from the British press had covered this story. 
It barely made the headlines and was hardly reported in British national 
newspapers or on national radio in Britain. Any news editor or desk offi cer who 
made a check through the records would have found that massacres of Hutus 
and Tutsis in Rwanda and Burundi had occurred with appalling frequency in 
the second half  of  the twentieth century. The word genocide was frequently 
used to describe these massacres, but no one had ever proposed sending a 
peacekeeping army to stop them. So why should they now? The United States 
whose airlift and fi nancial muscle were – and are – essential to any rapid UN 
peacekeeping operation, had been traumatized by the deaths of 18 of its special 
forces in Somalia on a single night the previous October. As far as Washington 
was concerned, Rwanda was Africa and Africa was Somalia. President Clinton 
was not going to allow the UN – let alone the US – to get sucked into local 
confl icts that might end in another disaster. 

The language used by the press to describe Rwanda reinforced the impression 
that what was going on was an inevitable and primitive process that had no 
rational explanation and could not be stopped by negotiation or force. A report 
in The Times warned of an ‘eruption of tribal violence’ (Bone 1994). The local 
Reuters correspondent, Thadée Nsengiyaremye (1994), reported ‘gangs of youth 
settling tribal scores hacking and clubbing people to death’. He quoted Western 
diplomats as saying ‘continuing tribal slaughter between the Hutu majority 



A REFLECTION ON THE RWANDA GENOCIDE 253

and Tutsi minority in the Central African states was feared’. Lindsey Hilsum 
(1994a), writing in the Guardian, spoke of Kigali descending into chaos and 
quoted a diplomat as saying it was getting ‘messier and messier … various clans 
are murdering others, there is a general score settling going on in Kigali.’ 

All this was reported in the context of renewed fi ghting between the RPF and 
government troops. After the plane crash, the RPF abandoned the ceasefi re and 
advanced. In Kigali, the presidential guard attacked the 600-strong contingent of 
RPF fi ghters that had been allowed to come to Kigali to protect the politicians 
who had joined the government as part of the Arusha accords. The civil war 
was resumed. 

Most journalists accepted the diplomats’ implicit agenda that the killing of 
civilians was an offshoot of the renewed civil war. Hutus were afraid that the 
RPF would overrun the country and were attacking their Tutsi neighbours 
whom they regarded as RPF supporters or even a fi fth column. After the killing 
of  President Ndadaye in Burundi by Tutsi soldiers it was easy to persuade 
them that there was a Tutsi conspiracy to re-establish their supremacy in both 
countries. They may also have been persuaded that the RPF had shot down 
the plane and killed President Habyarimana. Those early reports of  ‘tribal 
bloodletting’ (AFP 1994) also implied that Tutsis were trying to take over 
Rwanda and were killing Hutus indiscriminately. The assumption was that the 
anarchy created by renewed fi ghting had allowed these ‘ancient tribal hatreds’ 
to burst forth and that they could only be suppressed by the establishment of 
a ceasefi re. 

It was not until 12 April when Catherine Bond (1994a) in The Times stated 
that ‘Tutsis were the target plus Hutus who had made the mistake of supporting 
the [Arusha accords]’. Two days later she wrote:

The majority of  the killings are carried out by militias, trained at the 
instigation of (President) Juvénal Habyarimana. The militiamen belonged 
to two political parties, which are opposed to power sharing with rebels 
from Rwanda’s minority Tutsi tribe … Increasingly in the past two days the 
militiamen have appeared on the streets armed with guns and stick grenades 
given to them by the remnants of a government led by extremists from the 
majority Hutu tribe. (Bond 1994b)

There were several references in the media to genocide in Rwanda and 
Burundi, but these referred to past massacres. This – a week after the killings 
had begun – was the fi rst hint that what was happening was not mere mayhem 
or madness but well organized. Three days later, however, the Guardian was 
still reporting ‘thousands have died in a orgy of ethnic violence between the 
majority Hutu and the minority Tutsi tribes’ (Hilsum 1994b).

The Interahamwe – the organized death squads – was not mentioned in 
the press until 30 April, when Reuters began to use the name. Meanwhile the 
use of  words and phrases like ‘tribe’, ‘orgy of  violence’, ‘bloodletting’ and 
‘settling old scores’ implied that these were something incomprehensible to 



254 INTERNATIONAL MEDIA COVERAGE OF THE GENOCIDE

outsiders and uncontrollable, not amenable to reason or negotiation. There 
was no sudden breakthrough among outsiders in understanding that this 
was not just another round of  fi ghting between two ethnic groups but an 
organized mass murder of an entire population. The language of newspapers 
gradually changed throughout April from a story about a civil war to a story 
of genocide. 

In a continent not known for the ability of  its governments to command 
obedience, instil discipline or organize huge public works programmes, it is 
diffi cult to attribute the genocide purely to mobilization and obedience. Nor 
do most African people believe or obey everything they are told on state-run 
radio. Some Rwandans killed out of fear of being killed themselves. The orders 
to kill Tutsis resonated with long held fears and feelings. They were accepted as 
a permission – even welcomed – by vast numbers of Hutus. The Hutu refugees 
that I spoke with in Goma later in 1994 mostly denied that any killings had 
taken place. The few who admitted that Tutsis had been killed said that it had 
to happen. ‘They were going to do the same to us,’ one told me (Henri, personal 
communication, 1994). 

Yet, had the politicians, diplomats and journalists discovered earlier the 
organizational element that made the genocide – created from the top-down 
as well as bottom-up – they perhaps would have had a different attitude to the 
Rwanda government and the RPF. They would have seen that the massacres 
were not an offshoot of fi ghting between government and rebels. They would 
have seen them as the main issue far sooner. 

How might that have changed things? As always, might-have-beens are 
impossible to judge. But had the world’s powerful governments realized and 
accepted sooner that genocide was taking place, they might have ensured that 
the UN did not see the two parties as equal combatants in a civil war. That 
might have meant they would not have been so keen to work for a ceasefi re. 
The United States and other Security Council members may not have given the 
UN orders to abandon Rwanda when they failed to secure that ceasefi re but, 
on the contrary, they might have encouraged the RPF to take over the country 
more quickly to end the killing and establish order. The UN and aid agencies 
backed by Western governments may not then have treated the Hutu refugees 
and the soldiers that accompanied them to eastern Congo as victims in need 
of aid, but might have taken action earlier to disarm them and start to identify 
who among them was responsible for the genocide. 

REFERENCES

AFP (Agence France-Press). 1994. The Independent, 13 April. 
Bond, C. 1994a. Cabinet Joins Flight of 100,000 from Kigali. The Times, 13 April.
—— 1994b. Kill Injured in Red Cross Van. The Times, 15 April. 
Bone, J. 1994. Presidents’ Deaths Raise UN Fears of Tribal Violence. The Times, 7 April.
FIDH (Fédération internationale des ligues des droits de l’Homme). 1995. Commission interna-

tionale d’enquête sur les violations des droits de l’homme au Burundi depuis 21 Octobre 1993.
FIDH, Paris, France.



A REFLECTION ON THE RWANDA GENOCIDE 255

Hilsum, L. 1994a. Rwandan PM Killed as Troops Wreak Carnage. Guardian, 8 April. Available at 
<www.guardian.co.uk/fromthearchive/story/0,12269,1186802,00.html> (accessed 18 December 
2005).

—— 1994b. Guardian, 16 April. 
Lemarchand, R. 1995. Burundi: Ethnic Confl ict and Genocide. Woodrow Wilson Centre Press and 

Cambridge University Press, Cambridge, UK. 232 pp.
Melvern, L. and P. Williams. 2004. Britannia Waived the Rules: the Major Government and the 

1994 Rwandan Genocide. African Affairs, 103: 1–22. 
Nsengiyaremye, T. 1994. Hundreds Die as Tribal Violence Sweeps Rwanda. Independent, 8 April.



23
How the Media Missed 
the Rwanda Genocide

Alan J. Kuperman

From April to July 1994, approximately 500,000 Rwandan Tutsi, some 80 per 
cent of the country’s Tutsi population, were exterminated in the most effi cient 
and complete genocide of modern times. Western media blame the international 
community for not intervening quickly, but the media must share blame for 
not immediately recognizing the extent of the carnage and mobilizing world 
attention to it. They failed to report that a nationwide killing campaign was 
under way in Rwanda until almost three weeks into the violence. By that time, 
some 250,000 Tutsi had already been massacred.

During those fi rst weeks, Western reporting was marred by four lapses. First, 
it mistook genocide for civil war. The country had been wracked by a low-level 
civil war from 1990 to 1993 between the government, controlled by the Hutu 
majority, and a rebel force comprising mainly Tutsi. Although a minority, the 
Tutsi had ruled until the late 1950s when the Hutu took power and forced 
many Tutsi to fl ee as refugees. In both the 1960s and 1990s Tutsi refugee rebels 
had launched intermittent offensives against Rwanda, so on the outbreak of 
genocide on 6 April 1994, Western correspondents reported the initial burst of 
violence in Kigali as the resumption of a bloody civil war.

On 11 April, an editorial in London’s The Times pondered international 
calls for a ceasefi re and asked rhetorically, ‘Which parties would be asked to 
cease fi re against whom?’ (Times Editors 1994). A 12 April report in Belgium’s 
De Standaard on government violence in Kigali added that ‘it is absolutely 
certain that a large number of acts of terror were committed’ as well ‘in the 
area controlled by the rebels’ (Buyse 1994). Early reports also indicated that 
the Tutsi rebels were winning the civil war and had rejected government offers 
of a nationwide ceasefi re, which contradicted any notion of Tutsis as victims. 
By 13 April, Radio France International reported that ‘the fall of Kigali seems 
imminent’ (Anon. 1994a). On 14 April, The Times and Le Monde reported that 
it was now the Hutu who feared vengeance from Tutsi rebels who had gained 
the upper hand in Kigali (Bond and Prentice 1994; Hélène 1994a). 

A second mistake by international news media was to report that violence was 
on the wane when in fact it was mounting. On 11 April, just four days after the 

 256 

This paper fi rst appeared in the International Press Institute Report, 6(1), 2000.



HOW THE MEDIA MISSED THE RWANDA GENOCIDE 257

fi ghting started, The New York Times reported that violence had ‘appeared to 
slacken’ (Schmidt 1994a), and Le Monde concurred the next day that fi ghting 
had ‘diminished in intensity’ (Hélène 1994b). Two days later, Le Monde said 
that ‘a strange calm reigns in downtown’ Kigali (Hélène 1994a). On 15 April, 
it reported this calm spreading to the capital’s suburbs, allowing ‘humanitarian 
organizations to cautiously resume their activities’ (Hélène 1994c). Only on 
18 April did Brussels’ La Une Radio Network question this consensus by 
explaining that the decline in reports of violence was because ‘most foreigners 
have left, including journalists’ (Anon. 1994b). The exodus of reporters was so 
thorough that it virtually halted Western press coverage. European newspapers 
that had been providing daily coverage of the violence in Kigali stopped cold 
on 18 April, for four days in France’s Le Monde and seven in Britain’s Guardian.
Ironically, this was when the slaughter reached its peak.

The third reporting error was that early published death counts were gross 
underestimates, sometimes by a factor of ten. On 10 April, three days into the 
killing, The New York Times quoted estimates of 8,000 or ‘tens of thousands’ 
dead in Kigali (McFadden 1994). During the second week, media estimates 
did not rise at all. On 16 April, the Guardian still reported only an ‘estimated 
20,000 deaths’ (Hilsum 1994). Two days later, The New York Times repeated 
this same statistic, underestimating the actual carnage at that point by about 
tenfold. Not until a few days later did the scope of  killing rapidly emerge 
(Schmidt 1994b).

Fourth, for nearly two weeks, Western news organizations focused almost 
exclusively on Kigali, a city that contained only 4 per cent of  Rwanda’s 
population, and did not report the far broader tragedy unfolding around them. 
The few reports of  violence in the countryside seemed to indicate renewal 
of  mutual communal strife or civil war, rather than genocide. On 11 April, 
Paris Europe No. 1 Radio reported that ‘Hutus are hunting down Tutsis 
throughout the country,’ but then added, ‘and the other way round’ (Giesbert 
1994). Brussels’ La Une Radio Network reported that killing and looting in 
Rwanda’s southwest was targeted against the ‘opposition’, rather than an ethnic 
group (Anon. 1994c). Likewise, on 12 April, the Washington Post wrote, ‘sketchy 
reports said fi ghting has spread to Rwanda’s countryside,’ but in a context 
suggesting combat between government troops and armed rebels (Parmelee 
1994a). The fi rst report of a large-scale massacre outside the capital came on 
16 April (Bond 1994; Parmelee 1994b).

American newspapers failed to convey the nationwide scope of the violence 
until 22 April when The New York Times belatedly reported that fi ghting bands 
had reduced ‘much of the country to chaos’ (Lewis 1994). Still, many foreign 
observers could not conceive that genocide was under way. On 23 April, the
Washington Post speculated that the dearth of Tutsi refugees fl eeing Rwanda 
was because ‘most of the borders have been sealed’ (Parmelee 1994c). Only on 
25 April was the riddle solved when the New York Times reported that violence 
had ‘widened into what appears to be a methodical killing of Tutsi across the 
countryside’, and that the missing refugees ‘either have been killed or are trying 
to hide’ (Lorch 1994).



258 INTERNATIONAL MEDIA COVERAGE OF THE GENOCIDE

At least three factors help to account for these reporting lapses. First, the 
evacuation of foreign nationals left few reporters in the countryside after the 
fi rst few days or in the capital after the fi rst week. Second, the situation was 
legitimately confusing. Tutsi rebels were winning the civil war and retaliating 
against suspected civilian Hutu extremists at the same time that the civilian Tutsi 
population was being systematically exterminated. Third, even experts were slow 
to appreciate what was happening. The commander of Belgian peacekeepers 
stated on 15 April to Radio France International that ‘the fi ghting has … all but 
stopped’ (Anon. 1994d). No human rights group even suggested the possibility 
of genocide until 19 April (Human Rights Watch 1994).

In the wake of  Rwanda’s tragedy, the media harshly criticized the United 
Nations and its Western members for not immediately recognizing the killing 
campaign and reacting to prevent it. Such criticism is only partly valid. 
American and other Western offi cials did drag their feet after the genocide 
was reported, avoiding use of the word genocide for weeks afterward for fear 
of being compelled to intervene.

But the media must share the blame for failing to provide prompt notice of 
the genocide. In obscure parts of the world, where Western governments do not 
invest signifi cant intelligence assets, the news business is relied on to serve as a 
surrogate early-warning system. In Rwanda, it did not fulfi l this role.

Partly in reaction to this reporting failure in Rwanda, Western media have 
suffered from exactly the opposite problem ever since. They now exaggerate 
the extent of civilian atrocities in ethnic confl ict. Around the world, rebels and 
human rights groups learned the lesson from Rwanda that they must declare 
‘genocide’ to have any hope of Western intervention. Because the press does 
not want to get caught napping again, it duly reports such claims even though it 
cannot confi rm them. Thus, Western readers were told for months that genocide 
was raging in Kosovo, but forensic investigators have been able to fi nd just 5,000 
corpses to date, some of whom may have been armed rebels (Garvey 2004).

Likewise, Western media reported that genocide was occurring in East 
Timor after its vote for independence, but now the UN estimates that only 
1,000 were killed before and after the referendum (Anon. 2005). This is not to 
say that a few hundred or thousand deaths are unimportant. But they do not 
constitute genocide by any reasonable defi nition. The UN defi nes genocide as 
‘acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, 
racial or religious group as such’ (UN 1951: Article II). The defi nition has been 
broadened in practice to include destruction of political groups.

Perhaps the main reason that Western correspondents have had diffi culty 
reporting ethnic violence accurately is that at least one of the sides does not want 
them to, and reporters cannot confi rm many allegations without risking their 
lives by visiting combat zones. There is no moral requirement for journalists to 
make such a personal sacrifi ce. But so long as reporters do not confi rm the facts 
on the ground, they must try to do everything else possible to piece together 
the real story for readers – in full awareness that combatants, governments and 
private agencies are all trying to manipulate them. 



HOW THE MEDIA MISSED THE RWANDA GENOCIDE 259

Rwanda’s Hutu government wanted reporters to think that violence was 
civil war rather than genocide. In a similarly manipulative way, the Kosovo 
Liberation Army wanted reporters to think that Yugoslav government violence 
prior to NATO’s bombing was genocide or ethnic cleansing rather than counter-
insurgency. In both cases, Western reporters were fooled. They should take 
a lesson from this as they continue their vital task of  informing Western 
policymakers and publics about violent confl icts around the world.

REFERENCES

Anonymous. 1994a. Kigali Reportedly About to Fall to RPF [in French]. Radio France International, 
Paris, 13 April, 2130 GMT. Translated by Foreign Broadcast Information Service (FBIS-AFR-
94–072), 14 April 1994: 2.

—— 1994b. Soldier Comments on Military Strategies in Rwanda [in French]. La Une Radio 
Network, Brussels, 18 April, 1500 GMT. Translated by Foreign Broadcast Information Service 
(FBIS-WEU-94–075), 19 April 1994: 5. 

—— 1994c. Confl ict Reportedly Spreading to Zaire Border [in French]. La Une Radio Network, 
Brussels, 11 April, 1600 GMT. Translated by Foreign Broadcast Information Service (FBIS-
AFR-940–070) 12, April 1994. 

—— 1994d. Belgian UN Commander Pessimistic [in French]. Radio France International, Paris, 15 
April, 1830 GMT. Translated by Foreign Broadcast Information Service (FBIS-AFR-94–074), 
18 April 1994: 2.

—— 2005. Truth Commission on East Timor Killings. The Irish Times, 2 August: 8.
Bond, C. 1994. Embattled UN Clings to Hope of Rwanda Truce. The Times, 16 April: 15.
Bond, C. and E.A. Prentice. 1994. Rwandan Rebels Prepare Last Push. The Times, 14 April: 11.
Buyse, A. 1994. Chaos in Rwanda Threatens Stability of Whole Region [in Dutch]. De Standaard,

12 April. Translated by Foreign Broadcast Information Service (FBIS-AFR-94–072), 14 April 
1994.

Garvey, B. 2004. Weak Case Against Milosevic has Hague in ‘a Panic’: Massacres in Kosovo Never 
Happened, Say Canadians Who Investigated Mass Graves. The Ottawa Citizen, 29 August: 
A1.

Giesbert, F.O. 1994. Interview with French Foreign Minister Alain Juppe [in French]. Europe No. 
1 Radio, Paris, 11 April, 0540 GMT. Translated by Foreign Broadcast Information Service 
(FBIS-WEU-94–070), 12 April 1994.

Hélène, J. 1994a. Forces gouvernementales et rebelles se disputent le contrôle de la capitale. Le
Monde, 14 April: 7.

—— 1994b. Le Rwanda à feu et à sang. Le Monde, 12 April: 1.
—— 1994c. Les combats continuent au Rwanda. Le Monde, 15 April: 3.
Hilsum, L. 1994. Rwandan Blood Flows as Foreign Forces Depart. Guardian, 16 April.
Human Rights Watch. 1994. Letter to UN Security Council. Human Rights Watch, New York, 

NY, USA, 19 April.
Lewis, P. 1994. Security Council Votes to Cut Rwanda Peacekeeping Force. The New York Times,

22 April: A1.
Lorch, D. 1994. Rwandan Refugees Describe Horrors After a Bloody Trek. The New York Times,

25 April: A1.
McFadden, R.D. 1994. Western Troops Arrive in Rwanda to Aid Foreigners. The New York Times,

10 April: 1.
Parmelee, J. 1994a. Rebels Advance in Rwanda, Vow to Take Over Capital. Washington Post, 11 

April: A13.
—— 1994b. Rwandans Ever More Isolated: Reporters, Belgian Troops Pulling Out. Washington 

Post, 16 April: A12.
—— 1994c. Fears Mounting for Rwandans: Aid Agencies Say Pullout of  U.N. Peacekeepers 

Endangers Refugees. Washington Post, 23 April: A14.


